Cykl zajęć warsztatowych dla uczniów szkół podstawowych.
Celem jest kształcenie nowych odbiorców kultury oraz wyłowienie potencjalnych twórców.
Uczestnicy zostaną wprowadzeni w świat teatru, poznają jego specyficzny proces twórczy
– od pomysłu i powstania tekstu, scenariusza, projektów scenografii i kostiumów, zamysłu kompozytora, inscenizacji i reżyserii – aż po pracę z aktorami i gotowy spektakl.
Pokażemy, jak ważną rolę pełni wyobraźnia artysty, dzięki której można nadać nowe znaczenie tekstowi, rekwizytom, dźwiękom i scenografii.
Uzmysłowimy funkcje gestu i mimiki, dzięki którym aktor stwarza nowe konteksty sytuacji scenicznych.
Wykorzystamy maski i lalki teatralne. Wychodząc od tradycji teatru antycznego (maska, koturn itp.) zanurzymy się w świat pacynek, marionetek, jawajek i kukiełek.
Interaktywne zajęcia przeistoczą stopniowo widzów w aktywnych twórców. Dzieci stworzą własne teksty i scenki, będą realizować zadania aktorskie, które poprawią ich dykcję i artykulację,
zmierzą się z wyzwaniem zbudowania roli. Poznają różne techniki aktorskie,
zaczną używać masek, lalek i rekwizytów.
Ćwiczenia animacyjne pozwolą na osiąganie celów przez zabawę, a praca w grupie uczuli uczestników na dostrzeganie różnych reakcji widzów. Dzielenie zadań przy tworzeniu scenek uczy niezbędnej
nie tylko w teatrze umiejętności pracy zespołowej.
TEMATY WARSZTATÓW:
- Źródła teatru
Odwołujemy się do tradycji teatru antycznego. Wprowadzamy pojęcia sceny i maski teatralnej, omawiamy ich znaczenie, znajdujemy tropy prowadzące ku współczesności.
Dzieci animują maski i próbują wyobrazić sobie stosowne kostiumy.
W części interaktywnej wcielają się w „role aktorów teatru ateńskiego”.
- Od pomysłu do przedstawienia
Etapy drogi, którą zazwyczaj przebywają twórcy teatru, to: literacka inspiracja – scenariusz – spektakl. Ich funkcje to: dramaturg, inscenizator, reżyser, scenograf, kompozytor, choreograf i aktor.
Uczestnicy przydzielają sobie stosowne funkcje i uzgadniają podział zadań. Grupowe działanie wymaga uzmysłowienia potrzeby współpracy twórców przy powstawaniu spektaklu.
- Techniki teatru lalek
Poznajemy lalki teatralne – pacynki, kukły, marionetki, muppety, lalki cieniowe, lalki płaskie. Dowiadujemy się, jak powstają i kto jest projektantem, konstruktorem bądź wykonawcą. Dzieci stykają się z różnymi technikami, samodzielnie próbują animacji.
W części teoretycznej omawiamy zjawisko teatru dziecięcego i przypominamy, że techniki lalkowe wykorzystywane są również w teatrze dla dorosłych.
Na koniec dzieci wykonują własne lalki z prostych materiałów (tzw. przytulanki).
- Rekwizyt w teatrze
Pokazujemy, jak różne rekwizyty – często przedmioty codziennego użytku – zmieniają znaczenie w rękach aktora i stają się „postaciami teatralnymi”. Mamy do czynienia z pracą aktora nad tekstem i przypisaniem ról rekwizytom, które stają się postaciami.
Uczestnicy odgrywają scenki wykorzystując wymyślone rekwizyty, nadając im własne znaczenie (parasol staje się łódką, rękawiczka – groźnym smokiem itp.)
- Teatr antyczny a współczesność
Poznajemy budowę teatru antycznego. Zastanawiamy się, czym był – i jest? – amfiteatr, jakie techniki stosowano, by być słyszalnym bez mikrofonów i wzmacniaczy.
Następnie dzieci odgrywają scenki uwzględniające rolę narratora i chóru, poznają zasady monologu i dialogu scenicznego.
- Teatr plastyczny
Dowiadujemy się, jak ściśle teatr powiązany jest z plastyką . Przecież często strona wizualna decyduje o atrakcyjności spektaklu.
Poznajemy pracę scenografa. Dzieci wysłuchają czytanej na głos bajki, omówią jej postaci i stworzą projekty kostiumów.
Następnie powstanie pomysł ich realizacji oraz funkcji w planowanym przedstawieniu.
- Różnorodność w teatrze
Wspólne czytanie tekstu i próba jego interpretacji.
Poznamy zasady pracy nad utworem dramatycznym, analizy postaci i tworzenia scen. W jaki sposób aktor zapamiętuje układ sceny? Jak nauczyć się tekstu na pamięć? Jak współpracować z kolegami?
Część interaktywna uczy pracy zespołowej, podziału zadań i ich realizacji.
- Teatr, czyli sztuka mówienia
Zaproponujemy elementarne ćwiczenia dykcyjne, nauczymy się, jak poprawnie wymawiać trudne wyrazy. Dowiemy się, jak emocje wpływają na barwę głosu i jak ćwiczenia fizyczne poprawiają umiejętność panowania nad emocjami. Zastanowimy się, jak pracuje przepona, jak prawidłowo oddychać, aby wypowiedzieć długie zdanie, dlaczego stres czasem pozbawia nas głosu. Jak sobie z tym poradzić?
Poznamy kilka technik relaksacyjnych ułatwiających prawidłową wymowę i panowanie nad sceniczną tremą.
Zajęcia prowadzi aktorka Teatru ATLANTIS – Alina Więckiewicz
Jacek Pacocha 502 221 438 Beata Alberska 606 123 796