Dzięki wsparciu Muzeum Historii Polski, w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”, zrealizowaliśmy projekt „Nie taki Oxford straszny, jak go malują!”; poniżej – konspekty zajęć, z których można korzystać na zasadach licencji Creative Commons – Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0
KONSPEKTY WARSZTATÓW poświęconych DEBATOM OXFORDZKIM
- Wstęp do debat oksfordzkich i wystąpień publicznych
- Rozmowa z uczestnikami warsztatu odnośnie wystąpień publicznych:
– Czym są wystąpienia publiczne dla uczestników warsztatu? Z czym się kojarzą?
– Jakie możemy wyróżnić wystąpienia publiczne?
– Jakie są doświadczenia uczestników z wystąpieniami publicznymi?
- Wystąpienia publiczne – teoretyczny wstęp:
– Charakterystyka wystąpień publicznych
– Pozytywne aspekty wystąpień publicznych
– Elementy dobrego wystąpienia publicznego
– Przygotowanie do wystąpienia publicznego
- Rozmowa z uczestnikami warsztatu odnośnie debat oksfordzkich:
– Czym jest debata według uczestników warsztatu? Z czym się kojarzy?
– Jakie rodzaje debat możemy wyróżnić / jakie są znane dla uczestników?
– Czy uczestnicy widzieli / byli uczestnikami debaty?
– Czy uczestnicy widzieli / byli uczestnikami debaty oksfordzkiej?
- Debata oksfordzka – teoretyczny wstęp:
– Charakterystyka debat oksfordzkich
– Najważniejsze elementy debaty oksfordzkiej
– Odróżnienie debaty oksfordzkiej od zwykłej debaty
– Edukacyjny aspekt debaty oksfordzkiej
- Interaktywna formuła Debaty oksfordzkiej – pozytywne doświadczenie trenera:
– Dlaczego warto debatować?
– Jakie są pozytywne aspekty debatowania?
– Jakie możliwości daje debatowanie?
- Ćwiczenia praktyczne wprowadzające w debatowanie:
– Ćwiczenie „Speed Debating” przeprowadzone w parach z ewaluacją wyników
- Etyka debatancka i zasady debat oksfordzkich
- Kultura debaty:
– Analiza pozytywnych i negatywnych zachowań podczas współczesnych debat publicznych (np. debata prezydencka, dyskusja panelowa podczas konferencji)
– Jakich zachowań oczekujemy od uczestników debat publicznych?
– Jak my chcemy być traktowani podczas występu publicznego?
– Szacunek i komfort wypowiedzi w formule debaty oksfordzkiej
– Dobre praktyki zachowań w debacie
– Argumenty „ad personam”
– Argumenty „ad hominem”
- Zasady debaty oksfordzkiej:
– Podział na dwie drużyny (propozycji i opozycji)
– Kolejność przemawiania mówców
– Obecność tezy, czyli debatanckiego tematu
– Przygotowanie merytoryczne do obydwu stron tezy
– Nacisk na pracę w grupie
– Czas wystąpienia
– Losowanie bronionych w debacie stron
– Rola marszałka w debacie
– Rola sędziów w debacie
- Zasada oceny debaty oksfordzkiej:
– Ocena merytorycznych argumentów uczestników debaty
– Doszukiwanie się prawdy w podanej tezie
– Weryfikacja kryteriów oceny debaty poprzez analizę karty oceny sędziego debat
– Oceny indywidualne mówców (struktura wypowiedzi, retoryka, warstwa merytoryczna, pytania, rola mówcy)
– Oceny drużynowe (spójność drużyny, definiowanie linii sporu, linia argumentacyjna, kontrargumentacja)
- Ćwiczenia praktyczna:
– Ćwiczenie w grupie – analiza krótkich wypowiedzi debatanckich, czy spełniają kryteria kulturalnej wypowiedzi, ewentualnie doszukiwanie się niekulturalnych zwrotów, które nie powinny pojawić się w debacie, poprawienie ich na pozytywne lub neutralne komunikaty
- Merytoryka debaty – argumentacja i kontrargumentacja
- Rozmowa z uczestnikami warsztatu:
– Czym według uczestników warsztatu jest argument?
– Jaki powinien być dobry argument?
– Czy ważne jest, żeby umieć uargumentować swoje poglądy?
– W jakich sytuacjach życiowych musimy argumentować swoje poglądy?
- Argumentacja – część teoretyczna:
– Siła argumentacji w debacie
– Konstruowanie przekonujących argumentów
– Struktury argumentacyjne na podstawie trzech modeli
- Ćwiczenia praktyczne:
– Konstruowanie wspólnego argumentu z prowadzącym warsztat
– Praca w grupach nad konstruowaniem argumentu za pomocą wybranego modelu
- Kontrargumentacja – część teoretyczna:
– Kontrargumentacja jako odwrotność argumentacji
– Konstruowanie mocnych kontrargumentów
- Ćwiczenia praktyczne:
– Indywidualne konstruowanie kontrargumentu do argumentu podanego przez prowadzącego warsztat
– Ćwiczenie argumentacyjne w grupie „Cast Away” z ewaluacją wyników
- Role mówców i rodzaje tematów w debacie oksfordzkiej
- Ćwiczenie praktyczne:
– Ćwiczenie argumentacyjne w grupach „ZOO” z ewaluacją wyników
- Analiza poszczególnych roli mówców w debacie:
– Mówca pierwszy (prowadzający do tematu)
– Mówca drugi (argumentujący)
– Mówca trzeci (kontrargumentujący)
– Mówca czwarty (podsumowujący)
– Relacje mówców w debacie
– Interakcje pomiędzy mówcami przeciwnych drużyn
– Zasady przyjmowania pytań, wygłaszania „ad vocem”
- Ćwiczenie praktyczne:
– Ćwiczenie indywidualne do każdego mówcy – przygotowanie krótkiej wypowiedzi profilowanej dla wybranego mówcy w debacie, każdy uczestnik może wybrać która rola jest dla niego najbliższa, wygłoszenie wypowiedzi w parach
- Rozmowa z uczestnikami warsztatu odnośnie tematów:
– Jakie tematy mogą być tezami debat oksfordzkich?
– Czy są jakieś tematy, na które według uczestników nie powinno się debatować?
– Jakie tematy do dyskusji są ciekawe z perspektywy uczestnika warsztatu?
- Tematy debat oksfordzkich:
– Charakterystyka dobrego tematu
– Rozróżnienie różnych rodzajów tematów debatanckich
– Teza działania / polityki
– Teza powinnościowa
– Teza z perspektywy aktora
– Teza deskryptywna
– Teza porównawcza
– Teza mieszana
- Ćwiczenie praktyczne:
– Ćwiczenie „Która strona?” przeprowadzone w grupach z ewaluacją wyników
- Pozamerytoryczne oddziaływanie na odbiorcę
- Ćwiczenie praktyczne:
– Ćwiczenie „Balon” dla ochotników z grupy z ewaluacją wyników
- Rozmowa z uczestnikami warsztatu:
– Na co bardziej zwracamy uwagę podczas czyjegoś wystąpienia publicznego? Na to co mówi dana osoba, czy w jaki sposób to mówi?
– Jakie elementy wystąpienia przyciągają naszą uwagę?
- Pozamerytoryczne elementy wystąpienia publicznego:
– Prawidłowa postawa mówcy
– Prawidłowa gestykulacja mówcy
– Poprawna artykulacja oraz tempo mowy
– Odpowiedni do wystąpienia ubiór
- Elementy retoryki w debatach:
– Przygotowanie mowy przed wystąpieniem
– Poprawność językowa (gramatyczna oraz stylistyczna)
– Skuteczna komunikacja
– Klarowna struktura mowy
- Ćwiczenie praktyczne:
– Ćwiczenie „Wywiad” dla ochotników z grupy z ewaluacją wyników
- Przygotowanie do Debaty Oksfordzkiej
- Przygotowanie do debaty:
– Indywidualna analiza tezy
– Zdobycie wiedzy na dany temat (artykuły, książki, internet)
– Drużynowa analiza tezy
– Tworzenie silnych argumentów
– Stworzenie linii argumentacyjnej
– Wspólna weryfikacja
– Indywidualne przygotowanie mów
- Tworzenie dobrej linii argumentacyjnej:
– Analiza słów w temacie
– Szukanie problemu w temacie
– Tworzenie argumentów
– Ustalenie linii logicznej debaty
– Dopasowanie argumentów do linii logicznej debaty
- Zasada dostosowania swojego wystąpienia do okoliczności:
– Miejsca wystąpienia
– Czasu wystąpienia
– Liczby oraz rodzaju odbiorców
- Ćwiczenie praktyczne:
– Ćwiczenie „Twoja postać” dla ochotników z grupy z ewaluacją wyników
- Przygotowanie do debaty finałowej:
– Podział uczestników na role w debacie (mówcy, marszałek, sędziowie)
– Ogłoszenie tematu debaty finałowej
– Praca indywidualna oraz grupowa nad przygotowaniem mów do debaty
- Próbna Debata Oksfordzka
- Przygotowanie do debaty finałowej:
– Ewaluacja przygotowanych uprzednio przez uczestników mów
– Analiza przygotowanych linii argumentacyjnych
– Wprowadzenie poprawek merytorycznych i stylistycznych do mów uczestników
– Przeprowadzenie próbnej debaty wraz z pełnym komentarzem zwrotnym po każdym wystąpieniu oraz po całościowym wystąpieniu
– Wprowadzenie ostatecznych poprawek do wystąpień
- Finałowa Debata Oksfordzka
- Debata finałowa:
– Przeprowadzenie pokazowej debaty finałowej przed szerszym audytorium
– Widzowie po debacie mają możliwość zadać pytania poszczególnym drużynom odnośnie wiadomości, które bezpośrednio pojawiły się podczas debaty
– Sędziowie po debacie przekazują uczestnikom informację zwrotną określającą ich stosunek do ich poziomu ich przygotowania merytorycznego, zaangażowania, jakości wystąpienia i autoprezentacji
– Następuje niejawne głosowanie publiczności
– Ogłoszenie wyników debaty
– Gratulacje, podziękowania i zakończenie debaty