I znów nadchodzi piękny czas, gdy zmęczone upałem lato zaczyna wypatrywać jesiennego wytchnienia…. Odpoczynku na ławce w Ogrodzie Dolnym, chłodu w podcieniach Arkad Kubickiego… Tak było przed stu laty, tęskniono zapewne podobnie przed laty czterystoma – choć zamkowe mury niemal bezpośrednio omywała wówczas jedna z bohaterek naszych spotkań, rzeka Wisła (sic!), a o Arkadach nikomu się jeszcze nie śniło… Ale jak zamek Zamkiem – zawsze w nim tańczono, muzykowano i bawiono się w teatr. A mecenasami życia artystycznego próby najwyższej już na Zamku Królewskim – byli oczywiście Wazowie. Wyruszmy więc im naprzeciw. Zabawmy się przyjemnie i pożytecznie. Posmakujmy klimatu tworzonego przez północne, dynastyczne wiatry, łagodzone słońcem architektów z Italii i lekkością francuskiego pióra.
Przyjemne będą z pewnością tańce, choreografie których oparto na autentycznych świadectwach barokowych traktatów. Postaramy się też odwołać do literackiej tradycji – rodzimej i zagranicznej – związanej z tymi jakże burzliwymi czasami w Europie i w Rzeczpospolitej. Posłuchamy, co grało w duszy i w komnatach synów króla Zygmunta.
A pożytecznie będzie przyjrzeć się Zamkowi dzisiejszemu w aspekcie trwałości wazowskiej spuścizny, nie zawsze dostrzegalnej na pierwszy rzut oka. Dowiedzieć się, jak rzymskie wakacje Władysława IV nieodwracalnie zmieniły losy polskiego teatru i wreszcie – zastanowić się, który z nich: Matejko czy Sienkiewicz? – miał większy wpływ na ukształtowanie się wciąż żywej polskiej mitologii historycznej. A obu w czasie RIVERENZY spotkamy!
O czym zapewniają Państwa wciąż krążące po tych komnatach duchy…. J – one też wystąpią!
ZK - Riverenza AGENDA 120x220 IIIRIVERENZA II – Zabawy Przyjemne i Pożyteczne
SOBOTA – 21 września
16:00 Wazowie w płaszczu Rzeczypospolitej, czyli Sienkiewicz jako Matejko literatury polskiej – oprowadzanie tematyczne po ekspozycji Architektura, portrety i rzemiosło artystyczne zgromadzone na ekspozycji przypomną w sposób jakże nieadekwatny wspaniałość Zamku w epoce wazowskiej. Spotkamy monarchów, mężów stanu oraz artystów związanych z dworem. Zastanowimy się nad wizerunkiem tych czasów, który przetrwał zawirowania historii. Będzie to także wprowadzenie w klimat spektaklu Płaszcz Radziwiłłów, co eksplikuje przewrotny nieco tytuł naszej wycieczki…
– Daniel Artymowski i Paweł Tyszka
17:30 Płaszcz Radziwiłłów – przedstawienie teatralne, Teatr ATLANTIS
Wydawałoby się, że twórczość Sienkiewicza jest powszechnie znana. Że można powiedzieć o niej “jaka jest, każdy widzi”… Ale czy każdy na pewno wie, jaki „postaw czerwonego sukna” nasz noblista miał na myśli? Po co był Radziwiłłom płaszcz? Drogę dokąd wyrąbywał szablą Kmicic i o jaką miłość walczyła Oleńka? Zapraszamy więc na spotkanie ze „szwedzkim potopem w pigułce”, do murów, które widziały go na własne oczy…!
adaptacja i reżyseria: Jacek Pacocha
kostiumy: Sylwia Majewska
występują: Monika Markiewicz, Dominik Bąk, Wojciech Machnicki
18:30 Ballada – spektakl taneczny PAWANILIA, Arkady Kubickiego
Miarkę dobra i miarkę zła, szczyptę miłości i szczyptę zdrady, po okruszku magii i prawdy. Wymieszać, przełożyć w barokowe choreografie i przyozdobić barokową muzyką. Tak powstała Ballada – spektakl, który czerpie z bajań naszych przodków, z kunsztem spisanych przez Adama Mickiewicza. I choć dzisiaj do ballad podchodzimy jak do przyjemnej, nieszkodliwie fantastycznej lektury, nie zapominajmy, że zawierają ono ziarno prawdy. A to ziarno miało być przestrogą – również dla nas, dzisiaj.
reżyseria: Ewa Bargiel, Sylwia Majewska
scenografia: Ewa Bargiel, Anna Talarowska
choreografia: oryginalne zapisy barokowe i choreografie autorskie
muzyka: Jean-Baptiste Lully, Marin Marais i inni
występują: Ewa Bargiel, Urszula Dąbrowska, Sylwia Majewska, Tatiana Szulgina, Kamil Świątkowski
19:30 Muzeum Figur Woskowych. NIECZYNNE – spektakl taneczny VER VETUSTATIS
Muzealne eksponaty oczywiście powinny mieć dni wolne. Woskowe figury takoż… Ożywają one zatem, gdy nikt nie ma zamiaru ich oglądać. Ale co i rusz wtrąca się w to wszystko bezceremonialna sprzątaczka, która przecież ma swoje obowiązki…
choreografia, reżyseria i scenografia: Anna Wojciechowska, Iwona Szymańska
występują: Alicja Berezowska, Anna Rogacka, Małgorzata Sulej, Mariola Sztorc, Iwona Szymańska, Sylwia Tkacz, Anna Wojciechowska, Daniel Kucharski, Piotr Niedopytalski
NIEDZIELA – 22 września
16:00 Opera Władysława IV na Zamku Królewskim – wykład dr Barbary Osterloff
Po wizycie w Rzymie i spotkaniu z papieżem Urbanem VIII, drugi Waza na tronie Rzeczypospolitej zakochał się w… nieznanym mu dotychczas gatunku teatru! Czy to zauroczenie przeminęło po powrocie do Warszawy? Otóż – nie przeminęło…!
17:30 Z rewerencją – dla króla – koncert CANOR ANTICUS
W żyłach polskich Wazów płynęła głównie krew szwedzka, z silną domieszką czynnika litewskiego. Wydawałoby się – obrzeża Europy… Ale ich dwór był kulturowo zapatrzony na Zachód, a muzycznie – wsłuchany również w kompozytorów rodzimych. Dlatego oprócz Dowlanda, Hume’a i Monteverdiego napotkamy Gomółkę, Długoraja czy Klabona…
Ewelina Siedlecka-Kosińska – śpiew
Piotr Zalewski – viola da gamba
Marcin Zalewski – lutnia, kierownictwo muzyczne
18:30 Cyd – Inspiracje – impresja teatralna i taneczna THEATRUM i ATLANTIS
Wieść gminna głosi, iż w lutym 1662 roku, na Zamku, trzy piętra nad Państwa głowami, zagrano – prapremierową? – polską wersję Cyda Corneille’a / Morsztyna – dla pary królewskiej… Całkowitej pewności nie ma – ale brzmi pięknie! Se non è vero, è ben trovato – uwierzmy więc i my… A jeśli już uwierzyliśmy, wyobraźmy sobie, jak się do tego przygotowywano… Może sam imć Jan Andrzej brał w tym udział, motywowany urodą pewnej aktorki…?
scenariusz: Daniel Artymowski
reżyseria: Genius Loci
choreografia i kostiumy: Sylwia Majewska
występują: Marta Lewandowska, Stanisław Banasiuk, Wojciech Machnicki
goście specjalni: tancerze zespołu THEATRUM
WYKONAWCY
Daniel Artymowski – archeolog, twórca i wieloletni kierownik Pracowni Działań Muzealnych w Zamku Królewskim
Paweł Tyszka – historyk, kierownik Działu Oświatowego Zamku Królewskiego, szczególnie interesuje się historią Europy wieku XVII
Teatr ATLANTIS – grupa aktorów od ponad 20 lat prowadząca działania teatralne na terenie Zamku Królewskiego
Zespół Tańca Dawnego PAWANILIA – działa od 1992 roku przy Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Powstał, by ożywić zapomniane tańce i obyczaje minionych epok. Każda choreografia jest pracowicie odczytana z dawnego traktatu lub ułożona zgodnie ze stylem i duchem epoki. Kostiumy w większości projektują i szyją członkowie zespołu, na podstawie ikonografii i autentycznych wykrojów. Obecnie grupą kieruje Ewa Bargiel.
VER VETUSTATIS – w wolnym tłumaczeniu oznacza to Wiosnę Dawnych Czasów i tak można określić sens istnienia założonego w 2005 roku zespołu. Jest on grupą przyjaciół, którzy kochając przeszłość pragną ją przedstawiać w teraźniejszości zgoła inaczej. Zajmują się odtwarzaniem z traktatów włoskich i francuskich choreografii dworskich tańców XV i XVI wieku. Starają się także pokazać dawny taniec w nieco innej postaci. Opowiadać nim historie prawdziwe, czasami bajeczne, czasami smutne, a czasem – niespodziewane.
dr Barbara Osterloff – teatrolog, naukowiec i nauczyciel akademicki; autorka licznych dzieł poświęconych historii teatru polskiego; od wielu lat wykłada na Akademii Teatralnej w Warszawie
CANOR ANTICUS – założony w 1970 roku zespół specjalizuje się w muzyce dawnej, wykonywanej na instrumentach historycznych – viole da gamba, lutnia, al-ud, skrzypce barokowe, gitara romantyczna, tarapata, lira korbowa, lira dzwonkowa, kantele, bębny i kotły XVIII-wieczne. Liczne występy w całej Europie; od 1995 pod kierownictwem Marcina Zalewskiego
THEATRUM – dawne tańce, stroje, zabawy, muzyka, obyczaje… Odkrywamy je, rekonstruujemy, przywracamy, lub tworzymy według dawnych źródeł, by oszukać czas i choć na chwilkę stworzyć iluzję minionych wieków. Każdy z tancerzy wnosi swój dorobek i wiedzę, by theatrum tworzone dla widza było jak dawniej rozrywką godną królewskiego dworu. Grupę prowadzi Sylwia Majewska, ale chętnie zaprasza do spektakli gości z innych zespołów.
ORGANIZATORZY
dyrektor festiwalu Jacek Pacocha
kierownictwo artystyczne Sylwia Majewska
kierownictwo literackie Daniel Artymowski
kierownictwo organizacyjne Regina Lubelska, Paweł Tyszka
współpraca organizacyjna Beata Alberska
Główny sponsor – Fundacja Teresy Sahakian – dziękujemy!