Zamkowe fascynacje – nauka, magia, teatr…

  1. Canaletto – dawna Warszawa w wedutach

Omówimy podstawowe pojęcia teorii malarstwa – panorama, szkic, sztafaż, weduta. Zastanowimy się, czego potrzebuje malarz, by tworzyć i jaki był dawniej status artysty. Szczególną uwagę poświęcimy wedutom Bellotta. Odszyfrujemy miejsca osiemnastowiecznej Warszawy, podpatrzymy życie jej mieszkańców. Zapytamy, co nam te obrazy mówią? Jaką wartość mają dla nas dzisiaj? W części artystycznej widzowie będą mieli okazję porozmawiać z mistrzem Bernardem Belotto, zwanym Canaletto, którego „zbić z tropu” będzie się starał wścibski historyk sztuki.
(klasy 3-6)

Spotkanie z Mistrzem Canaletto – Stanisław Banasiuk, Jacek Pacocha

  1. Dylematy młodzieży w 1863 roku

Powstanie styczniowe – ostatni wielki zryw romantyczny. Gdy wybuchło, wiązano z nim wielkie nadzieje, gdy padło – nastał okres wielkiej narodowej żałoby.
Jego echa przez wiele lat pobrzmiewały w sztuce, opiewane było przez malarzy i pisarzy. Zastanowimy się, jak powstanie wpłynęło na losy „zwykłych” ludzi? Jego śladów będziemy szukać w ich najbliższym otoczeniu. Spektakl oparty na opowiadaniu Stefana Żeromskiego jest pretekstem do dyskusji o sytuacji politycznej i społecznej Polaków w okresie powstania. Monolog bohatera wzbudza emocje i inspiruje do rozmowy o postawach moralnych, wyborach i konsekwencjach decyzji, przed którymi stanęli Polacy w połowie XIX wieku. Może być również inspiracją do refleksji nad wyzwaniami współczesności.
(klasy 4-6, gimnazjum, liceum)

Echa Leśne – Marek Bartkowicz

  1. Opowieść o obronie Lwowa w 1648 roku – święty Jan z Dukli

Popatrzymy na Kościół i zakony jako ośrodki życia intelektualnego dawnej Polski. Porozmawiamy o kulturotwórczej roli zakonników – piszących pierwsze almanachy, przepisujących i tłumaczących dzieła uczonych arabskich, prowadzących szkoły. Poznamy i posłuchamy muzyki dawnej ( najwcześniejsze utwory średniowieczne). Odwołamy się również do wieku XIX i historii najnowszej – czasów PRL i roli Kościoła w pielęgnowaniu i podtrzymywaniu wartości patriotycznych. W części teatralnej ujrzymy kaznodzieję, jezuitę Piotra Skargę, i usłyszymy fragmenty jego słynnych Kazań Sejmowych.
(klasy 6, gimnazjum i liceum)

Kazanie Skargi – Grzegorz Gierak

  1. Bal u Stanisława Augusta

Etykieta, moda i rozrywki na dworze ostatniego króla Rzeczypospolitej – jako pretekst do zainteresowania dzieci i młodzieży historią Polski XVIII wieku. Postaramy się przybliżyć S.A.R . (co oznacza ten akronim?…), czyli osobę wielkiego miłośnika i mecenasa sztuki. Jedną z jego ulubionych rozrywek był teatr, a postacią – biblijny Salomon. Obejrzymy zatem próbę przedstawienia teatralnego, przygotowywanego z okazji imienin miłościwie panującego…
(klasy 3-6)

Mądrość Salomona – Monika Markiewicz, Hanna Piaseczna, Stanisław Banasiuk

  1. Prawdziwy świat bajek – bajki nie są dla dzieci!

Na pozór bajki to piękne księżniczki, dzielni rycerze i ziejące ogniem smoki. Prawda jest jednak inna. Opowieści lubiane w dzieciństwie należą do baśni i legend, bajki zaś są uprawianym od starożytności gatunkiem literackim, w którym dominują trzeźwe realia, a nie lukrowana fantastyka. Poznamy zatem najstarsze utwory Ezopa, twórczość La Fontaine’a, Krasickiego i bajkopisarzy współczesnych. W oparciu o inscenizowane przez aktorów teksty wykażemy, jak ostrym zwierciadłem mogą być bajki, odbijające ludzkie cnoty i wady.
(klasy 3–6)

Ignacy Krasicki – bajki – rok 1779 – Stanisław Banasiuk, Grzegorz Grzywacz, Jacek Pacocha

  1. Zapachy Orientu

Powąchamy, posłuchamy i poprzyglądamy się regionowi, z którego pochodzą przyprawy, olejki i kadzidła – skarby na wagę złota. Opowiemy o ich znaczeniu i właściwościach. Przypomnimy wyprawy pierwszych odkrywców i najdawniejsze szlaki handlowe. Poznamy najsłynniejszych podróżników – Kolumba, Magellana i Marca Polo. W ramach zabawy spróbujemy rozpoznać i opisać zapachy naturalnych olejków. Porozmawiamy o ich zastosowaniu dawniej i dziś.
(klasy 1-3)

Aladyn i jego cudowna lampa – Hanna Piaseczna, Alina Więckiewicz

  1. Szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie!

Przekonamy się, jak fascynująca może być historia mody i obyczajów. Wiek XVII to okres Sarmacji i dominacji kultury szlacheckiej. Opowiemy o wychowaniu, zwyczajach, rozrywkach i kuchni polskiego posesjonata. Spróbujemy odnaleźć w sobie cechy sarmaty. Pomogą nam pamiętniki Jana Chryzostoma Paska. Autor to typowy przedstawiciel XVII-wiecznej szlachty – awanturnik, pięć razy skazany na banicję, który pod koniec życia napisał wspomnienia, nazwane epopeją sarmacji polskiej.
(klasy 4-6, gimnazjum)

Pan Pasek i wydra – Grzegorz Gierak

  1. Bohaterowie Starego Testamentu

Biblia to jedna z najbardziej fascynujących ksiąg ludzkości. Pisana przez ponad 1000 lat jest cennym źródłem wiedzy o krajach i ludziach Bliskiego Wschodu. Żydzi i chrześcijanie uważają, że jest natchniona przez Boga. My chcielibyśmy opowiedzieć o niektórych jej bohaterkach i bohaterach, którzy wciąż mogą być wzorem do naśladowania.
(klasy 3-6)

Mądrość Salomona – Monika Markiewicz, Hanna Piaseczna, Stanisław Banasiuk

  1. Orientalny kalejdoskop dywanowych wzorów

Bliski Wschód to wiele różnych krajów. Są różne, ale łączy je podobna religia i sztuka, której jedną z ważniejszych dziedzin jest tkactwo. Każdy z nich wypracował przez wieki nieco odmienny styl rzemiosła. Odkryjemy więc wspólnie różne rodzaje dywanów, poznamy tajemnicę ich nazw, funkcje i znaczenie wzorów i kolorów. Dowiemy się, co łączy, a co różni kobierzec perski od tureckiego. Zaprojektujemy własny dywan, ale według orientalnych zasad.
(klasy 1-3)

Aladyn i jego cudowna lampa – Hanna Piaseczna, Alina Więckiewicz

  1. Kropki, linie, czyli zagadki bliskowschodniej kaligrafii

Litery arabskie układają się nie tylko w tekst wiersza lub opowiadania, ale też są rodzajem sztuki – kaligrafii. Wspólnie zgłębimy tajniki orientalnego pisma, zarówno współczesnego, jak i dawnego. Litery potraktujemy, jak pisarze sprzed wieków, jako ciekawą dekorację. Zobaczymy pięknie zdobione księgi, poznamy poezję, którą można było spotkać również na ścianach pałaców. Poszukamy w języku polskim zapożyczeń z Bliskiego Wschodu i opowiemy, jakie wiążą się z nimi historie. Wreszcie wcielimy się w sułtana i poćwiczymy jego podpis.
(klasy 1-3)

Podróże Sindbada Żeglarza  – Hanna Piaseczna, Alina Więckiewicz

  1. Hidżab, galabija i turban – czyli tajniki orientalnej mody

Dzięki wspólnej wyprawie na Bliski Wschód poznamy życie tureckiego sułtana. Odkryjemy obowiązujące zwyczaje dnia codziennego oraz hierarchię dworzan i służby. Przyjrzymy się zaskakującym często elementom tradycyjnego ubioru kobiet Orientu. Dowiemy się, z czego wywodzi się współczesny strój kobiecy i męski oraz jakie są jego rodzaje. Stworzymy katalog mody orientalnej.
(klasy 4-6)

Opowieści Szeherezady – Monika Markiewicz, Stanisław Banasiuk

  1. Kiopek – czyli pies

Zapraszamy na opowieść o małym przyjacielu ostatniego króla Rzeczpospolitej. Kiopek, faworytny piesek Stanisława Augusta, lubił psoty i figle. Był jedynym mieszkańcem dworu, któremu wybaczano nieprzestrzeganie etykiety. A co to jest etykieta? Jak wyglądał Kiopek i jaka jest historia jedynego portretu królewskiego pupila? O tym wszystkim osobiście opowie doświadczony kamerdyner w towarzystwie… Kiopka!
(klasy 0-2)

Jego kudłata mość Kiopek  Alina Więckiewicz i… Kiopek

Jacek Pacocha 502 221 438                                                                 Beata Alberska 606 123 796

jacekpacocha@poczta.onet.pl                                                           balberska@wp.pl