Polonezem ku niepodległości

16 marca 1901 roku w Krakowie odbyła się premiera „Wesela” Wyspiańskiego. Rozterki polskiej tożsamości i walk niepodległościowych zostały wplecione w scenerię wiejskiego wesela i tańców w chłopskiej izbie. W podobny sposób chcemy poprowadzić beneficjentów przez czasy silnej Rzeczpospolitej, walki o utrzymanie niepodległości, zabory – aż po dwudziestolecie międzywojenne. Wykorzystamy muzykę, motywy tańców dawnych (warsztaty choreograficzne, warsztaty jednogłosowego śpiewu liturgicznego, warsztaty kaligraficzne) kojarząc je z adekwatnymi wydarzeniami historycznymi. Zagramy z młodzieżą w grę planszową i zorganizujemy warsztat plastyczny. Nie traktujemy historii jako tabelki dat. Odsłaniając kulisy wielkiej polityki bawimy się konwenansami, skandalami, modą, niejako przy okazji prezentując fakty i polityczne gry, które miały wpływ na losy naszego kraju.

Tematy zajęć:

  1. Polska w Europie – Zjazd gnieźnieński. Chorał gregoriański.
  2. Jagiellonowie rządzą Europą. Włoska pawana.
  3. Menuet – Stanisław August wydaje bal z okazji uchwalenia Konstytucji 3 maja.
  4. Polonez – symbol polskości?
  5. Losy Polski i Europy odmierzane na raz, dwa, trzy. Walc wiedeński.
  6. Krakowiaczek jeden… czyli sprawa chłopska w XIX wieku.
  7. Bal u prezydenta. Szalony fokstrot.

Dodatkowe zajęcia przygotują młodzież do udziału w spektaklu z profesjonalistami – Rendez-vous z Kmicicem (na motywach Potopu Sienkiewicza). Przedstawienie z udziałem tancerzy i dzieci (najlepszych uczestników warsztatów) będzie wydarzeniem dla całej szkoły.

Projekt pokazuje, że losy społeczności to ciąg dylematów i niełatwych decyzji. Sprzecznych interesów lukrowanych wielosłowiem. Zadawanie trudnych pytań, na które trudno znaleźć proste odpowiedzi, to sól każdego dyskursu społecznego, a uczenie krytycznego myślenia i analizy komunikatów życia publicznego jest podstawą efektywnej edukacji.

Spotykać się będziemy na Ursynowie, od września 2018 do czerwca 2019, w szkole podstawowej nr 319 im. Marii Kann przy ulicy Andrzeja Romockiego “Morro” 10.

Zorganizowanie zajęć jest możliwe dzięki wsparciu miasta stołecznego Warszawy – Biura Edukacji