Odważ się być mądrzejszym! – kontynuacja

Odważ się być mądrzejszym! – kontynuacja

Muzeum Historii Polski –  Patriotyzm Jutra – 2016

Odważ się być mądrzejszym! – kontynuacja – program ma na celu promocję tradycji narodowych, państwowych i demokratycznych, przypominanie wielokulturowej przeszłości Polski, kształtowanie świadomych obywateli i upamiętnianie rocznic.

W tym cyklu omówiliśmy tematy:

  1. Historia Polski według Jana Długosza
  2. Jedwabie, futra, koronki – moda na przestrzeni wieków.
  3. 250 lat teatru publicznego w Polsce
  4. Muzyka pisana nastrojami – Fryderyk Chopin
  5. Krzyżacy, czyli którędy pod Grunwald

Zajęcia odbyły się w Świetlicach Środowiskowych nr 1 i 2 w Ząbkach i w Świetlicach nr 1,2 i 3 w Wołominie. Brało w nich udział każdorazowo od 20 do 35 osób – dzieci i młodzież ze środowisk ubogich i zagrożonych wykluczeniem. Współpraca z nimi i opiekunami świetlic układała się bardzo dobrze. Dzięki poprzednim edycjom PJ udało nam się stworzyć miłą atmosferę, dobry kontakt i poczucie akceptacji ze strony beneficjentów. Z niektórymi spotkaliśmy się po raz pierwszy, ale większość przywitała nas jako starych znajomych… Dla wszystkich zajęcia były dużą atrakcją i stworzyły możliwość zdobycia i uzupełnienia wiedzy na tematy, aktualność których raczej nie przyszłaby im do głowy.

  1. Historia Polski według Jana Długosza.

Postać kronikarza była pretekstem do rozmowy o  źródłach historycznych i ich obiektywizmie. Przykładem były „Roczniki, czyli Kroniki Sławnego Królestwa Polskiego”. Poznaliśmy słynnego polskiego annalistę i przybliżyliśmy jego epokę. W zajęciach uczestniczył aktor, który – wcielając się w postać Długosza – prowadził ożywioną polemikę z edukatorem na temat swojego dzieła i innych źródeł historycznych, które dzieci mogą znaleźć we własnym otoczeniu.

  1. Jedwabie, futra, koronki – czyli moda na przestrzeni wieków.

Historia mody była pretekstem do poznania codzienności w dawnych wiekach. Pokazując dzieciom małe „tajemnicze przedmioty” bawiliśmy się w grę: do czego to mogło służyć? Pokazywaliśmy, jak moda determinowała obyczaje. Rozmawialiśmy o  tkaninach i zajmowaliśmy się procesem ich powstawania. Aby uzmysłowić uczestnikom, jak dużo pracy wymagało stworzenie prostego ubrania, a co dopiero sukni balowej, bawiliśmy się w tkacza. Zadaniem dzieci było utkać choćby mały element dekoracyjny ubioru.

  1. Czy teatr publiczny jest nam wciąż potrzebny?

Rozmawialiśmy o teatrze i jego historii. Uczestnicy poznawali drogę, którą przechodzi tekst literacki od pomysłu, przez scenariusz, projekty scenografii, projekty kostiumów, zamysł kompozytora – aż do gotowego spektaklu. Następnie zaprosiliśmy ich na mini-przedstawienie, składające się z fragmentów Fircyka w zalotach Zabłockiego w wykonaniu aktorów Teatru Atlantis (www.zamekatlantis.pl)

  1. Muzyka „pisana nastrojami” – Fryderyk Chopin.

Bohaterem była muzyka. Epoka romantyzmu i życie kompozytora były tłem dla poznawania gatunków muzycznych i rodzajów utworów. Słuchając muzyki dzieci odczytywały ich nastroje, starały się rozpoznać instrumenty,  a muzyka wówczas niejako sama przybliżyła im losy Fryderyka Chopina.

  1. Krzyżacy, czyli którędy na Grunwald?

Na tych zajęciach gościliśmy autentycznego, współczesnego rycerza. Zatem całe podporządkowane były materii wojskowej w wydaniu historycznym. Wykorzystując motywy powieści Sienkiewicza pokazaliśmy, na przykładzie Zbyszka z Bogdańca, jak wyglądało codzienne życie rycerza. Zgłębialiśmy świat tajemnic i rytuałów piętnastowiecznego rycerstwa. No i oczywiście wszyscy mogli, choć na chwilę, poczuć się jak prawdziwi rycerze, przywdziewając elementy prawdziwej zbroi.

 

Powyższe pomysły są dostępne na licencji CC Uznanie Autorstwa 3.0 Polska.
Dofinansowano ze środków MHP w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”